Üç silahşörden hayata dair leziz, hafif gözlemeler.

Perşembe, Temmuz 28, 2005

Pazarlama ve inovasyon - I

"Because its purpose is to create a client, the business has two - and only two - functions... Marketing and Innovation. Marketing and Innovation produce results, all the rest are costs..." Peter Drucker.

Ülkemizin gelişmekte olan bir ülke olduğunu ve fakirliğin ne olduğunu bir türlü algılayamayan Mine Kırıkkanat'ın yine "Türk halki neden steril laboratuar ortamlarda havyar tüketeceğine çimenlerde bacaklarını kaşıyor" türünde ağzını köpürterek yazdığı yazılardan biri canımı sıkmışken "gel küçük şeylere takılacağına temel sorunu deş, "nasıl gelişebiliriz" konusunda ahkam kes, insanların giyimine yediklerine takılacağına" gibi devrik bir cümleyle kendimi teskin edip bu yazıyı yazma kararını verdim.

Peter Drucker yukarıda verdiğim sözü sarfetmiş ya, "herkes gider mersine, biz gideriz tersine" tabirinin ülkemiz sanayicisine cuk diye oturduğunu göstermiş oldu. Zira bakınız dün İSO 500 açıklandı. Yorumlar nedir? Tekstil sanayi gerilerken otomotiv yükseliyor.

Tekstil sektörü neden geriliyor? Çünkü hala inovasyon ve marketing konusunda çok ama çok zayıflar. 1980'lerin başında Japonya emtialaşmış tekstil üretimini kademeli olarak ülkeden kaldıracağını duyuruyor. Biz ise tam da o dala sarılmış ilerlemeye çalışıyoruz.

Herkesin ürettiği ürünler pastasından dilim almak artık eskisinden daha zor. Çünkü Çin gerçeği ortada. Bu adamlar ayda 30 dolarlara işçi çalıştırıyorken bizim tek yapabildiğimiz 10 işçi yerine 1 işçiyle çalışan yüksek teknoloji makineleri Almanya ve İtalya'dan satın almak. Peki Çin'in düşük hammadde fiyatları ne olacak? Vergiler ne olacak?

İş adamlarımızın dünya ortalaması alındığında ileri derecede kurnaz olduklarından ama çokta zeki olmadıklarından bahsetmiştim. Zeki adamlarımızın yurtdışına kaçmakta olduğundan da bahsetmiştim.

Şayet tekstilci iş adamlarımız parlak bir zekaya sahip olsalar "çok para kazanıyoruz ne uğraşıcaz yeni ürün geliştirmeymiş pazarlamaymış" düşüncesi(zliği)yle akıllı malzemeler, özel kumaşlar, dry fit'ler, clima cool'lar geliştireceklerine dokuma tezgahlarında fason çalışmazlardı.

Yahu 100 milyon dolarlarla ciro yapıyorsunuz. Üç tane mühendisi ayırıp bir laboratuar kurup, iki nanoteknoloji araştırması yapsanız ölür müsünüz?

"Ne masraf edicez öyle boş şeylere! Bugün para kazanıyoruz ya"

Sonra bir çinli iş adamı çıkar, senin metresine 1 dolar dediğin kumaşa 25 sent der. Sende bundan ders çıkaracağına"ben hammaddeyi o fiyata alamıyorum indirin vergileri yoksa işçi çıkarırım bak" diye ağlarsın.

Ah akıllı adamlar ah! Bu ülkeye acıyında bir gün geri dönün mutlaka.
Bu yazı devam edecek efendim. Sorunu gösterip çözüm yolu vermemek olmaz.