Üç silahşörden hayata dair leziz, hafif gözlemeler.

Salı, Haziran 14, 2005

Test-i Kişilik

''Muhafızlar yakalayın ve teste tabi tutun''.. Bu sözü çoğumuz bir padişahın ağzından duymuşuzdur.. :) Ewet dediğinizi der gibiyim.. Uydurmayın!! padişah mı kaldı bu devirde:P Sizede ne desem eweeeet diyorsunuz, İsmet gibi :P

Sevgili haşmetli sultanımızın dediği gibi bazı şeyler teste tabi tutulur.. Biz padişahları hep lezzet tezti yaparken hatırlarız flimlerden.. Aslında onlar çekme, gerdirme, yüzey pürüzlük testleri gibi nice testleri yapmış ve bunlardan kıvanç duymuştur.. :) Duymuştur duymasına ama kişilik testi diye bir şey duymak nasip olmamıştır onlara.. Ozamandaki insanların kişiliksiz demek değildir bu.. bunu anlamı insanların böyle bir şeye ihtiyaç duymadığıdır..

Bugün varda ne oluyor? Nedir bunu gerektiren şey? Niye artık kişilik testleri var.. Ben size söyliyim.. İnsanlar psikoloji olsun davranış bilimi olsun hep uğraşmışlar.. İşin aslı her zaman kişilik analizleri var olmuş.. Ama günümüzde artık daha somutlaştırılmış bu testler.. Peki var mı doğruluk payı? Ne kadar güvenilir? Uğraşmaya değer mi? Ben bu işin bencesini söyliyim size:)

İşe yarar.. Bu kadar:P değil tabiki.. İşe yarar diyorum çünkü; zaten bir karmaşa olan insan davranışlarını %60 tutturma gibi bir olasılık ilişkilerinizi daha sağlıklı ve uzun vadeye taşıyabilir..

Özellikle iş hayatınızda uygulayabileceğiniz tesbitlerle daha stratejik hareket edebilirsiniz.. Bu konuyla ilgili uzun süredir çalışıyorum.. Uygun ve mantıklı bulduğum bir kişlik testi yöntemini daha basitleştirip daha net görüp değerlendirebileceğim bir hale getiriyorum.. Böylece insanların hareket ve sözlerinden nasıl biri olduğu hakkında aşağı yukarı bir fikrim oluyor..

İş yerinde kariyeriniz için kesinlikle faydalı.. Bu güne kadar yaptığım denemeler ve tesbitler beni çok yanıltmadı.. Zannediyorum İlişkilerdeki hadikap ve bilinmezlikleri gidermek adına iyi bir yol olabilir ne dersiniz? Ne demezsiniz?

5 Yorumlar:

Blogger tipyedi dedi ki...

insanların karakterinin genetik ve çevresel etkenlerle şekillenmiş olması dediklerini haklı çıkarabilir. ama birde insanın kendini bilinçli olarak değiştirebilme kabiliyeti var ki bu tür sınıflandırmaları tamamen haksız çıkaracak sonuçlar ortaya koyabiliyor.

tabi %60 tutturma payından bahsedeceksin. bende sana hiç tutturamama ihtimalinden bahsedeceğim.

bence dediğin şeyin insanları götürdüğü yol tehlikeli. bir meşhur film vardı ismi aklıma gelmiyor.

genetik olarak müdahale edilerek doğan ve seçkin sayılan insanlar vardı, ayrıca genleri hatalı kısımlar (normal olarak) içeren doğal üreme ile doğan insanlar. çok ekstrem bir boyutu o yüzden ne alaka diyorsun farkındayım ama devamını da oku şimdi.

insanları sınıflandırıp şu iki tip birbiriyle şu şu konularda anlaşamaz dersen üstelik bunu o insanlara söylersen hayatlarında bir kelebek etkisine yol açarsın. olumsuz enerjinden etkilenip belkide kendi aralarında hiçbir şekilde ön göremeyeceğin nedenlerle başarılı olacak o insanların başarısızlığına neden olursun.

hayat üç veya beş hadi bilemedin 100 parametreli bir oyun değil. sonsuz ihtimal var. üstelik her insan için birbirinden bağımsız. o yüzden karakter analizleriyle ahkam kesilmesine karşı değilsem bile buna dayanarak insanların özgür iradesine etki edilmesine karşıyım.

ama buradaki sınıflandırmalara uygun insanların tavırları diyorsun. etki ve tepki anlamında evet, olabilir, çevresel ve genetik nedenlerle. ama insan psikolojisi o kadar derin ve bizim için kolay anlaşılamaz birşey ki tahmin bile edemeyeceğin nedenler çok motive veya demotive edici roller oynayıp o kuralları değiştirebilir.

ama %60 ne yapacakları tutuyor. yakaladığın %60'ın o insanın hayatı üzerindeki etkisi %0.01 ise ne olacak? etki-tepki anlamında ön göremediğin %40 içerisindeki bir parametre hayatını kökünden değiştirebilecekken sen bunu yapamazsın demek kadar büyük bir hata olamaz. belki o insan bunu yapamayacak ama bunun nedeni %60 değil sen ve söylediklerin olacak.

çok yanlış.. insanın çevresel nedenlerle belirlenmiş özellikleri olabilir, ama bunları değiştirecek aklı var ve iradesi var. sen şöylesin bunu yapamazsın demektense aklını kullanıp seni şu şartlanmışlığa iten şu davranış kalıplarından çık denmeli.

11:00 ÖÖ

 
Blogger tipyedi dedi ki...

ayrıca şu da tehlikeli (hızımı alamadım:))) sen diyorsunki insanları analiz et, sınıflandır ve ona göre davran.

benim düşüncem kendini analiz et, insanların sana olan tavırlarında kusurlarını bul ve kendini düzelt.

yoksa tilki veya kurt karakterli insanlara koyunları bulun ve parçalayın demek ne kadar anlamlı?

11:02 ÖÖ

 
Blogger tipbir dedi ki...

sevgili tipyedi:) iyi güzel yazmışsın ama.. İlk olarak ben insanları sınıflandıralım demiyorum.. sadece analiz edebiliriz diyorum.. biliyorum ki sonsuz parametre var insanda ve hayatta. ama insanın davranışlarında bir tutarlılık mutlaka vardır.. önemli olan bu tutuarlılığı sağlayan özellikleri gözlemleyebilmek.. yani temelde insan davranışlarında değişmeyen temel korkular, ve hedefler vardır.. insan tepklerini bu temeller üzerinde şekillendirir. Ama demiyorum insan değişemez ve kendini geliştiremez.. Tabiki kendi iradesi ile bu mmükün.. Ama işin şu yönünü görmelisinki; bir insanın gelişimi ve değişimi içinde davranışlarını tutarlı yapan genel düüşnce yapısı ve temel parametreler çevresinde oluşacaktır.. Benim kasteddiğim bu tüm davranış ve sözlerin temelindeki tetikleyici ve şekillendirici temel düşünce yapısını tesbit etmeye çalışmak.. Bunun içinde %60 kötümser bir oran daha yüksek olabileceğini çok rahat görebiliyorum.. Aslında bahsettiğim şeyi insanlar ilk karşılaştıkları kişilere karşı yapıyorlar farkında bile olmadan.. Kişi hakkında iyi,kötü, otoriter v.b. gibi fikirlere ulaşan gözlemler yapıyorlar.. Benim söylediğimse bunu daha sistemli ve bilinçli yapmak..
son dediğin önce kendini analiz kesinlikle olması gereken bir öncelik.. sonunçta kişilik belirlemenin faydalı olan yönü eksiklerin tesbit edilip iyileştirilmesidir.. yoksa başkaları üzerinde uygulayıp maniplasyon olmamalı..

11:12 ÖS

 
Blogger tipyedi dedi ki...

bende diyorum ki kankicim bu durum zamanla çığırından çıkar. insanlara o gözle bakmaya başlarsın. dersin ki bir tipyedi ile tipbirin yapacağı tek şey de bir blog olabilirdi zaten. araç zamanla amaca dönüşme riskini taşıyorsa murphy kanunlarına göre evet dönüşür.

şimdiden tipdört ile yeni girişimimizde acayip canımızı sıktın. siz ikiniz işin içinde para olunca şöyle olursunuz böyle kavga edersiniz. görüyor musun, ikimizin kafasında da soru işaretleri oluşturdun. o yüzden çekimser kaldık bu işi yapsak mı diye.

elbette menfaatler söz konusu olunca insanlar çatışabilir. ama çatışmalar olmadan da insan hırsının sınırlarını sorgulayamıyor. belki ikimiz bir iki çatışıp sonra bundan dersler çıkaracağız? yani şöyle olur diyorsun. ama o olan belki bizim daha iyi birer insan olmamıza neden olacak.

yok olmaz. diyemezsin..

11:49 ÖÖ

 
Blogger tipbir dedi ki...

diyemem tabiki.. ama konu siz olunca bu karakter analizinin çok üstünde bir değerlendirme olarak bakıyorum.. sonuçta ikinizide iyi tanıyorum.. ve bir birinizin tanımadığınız yönleriyle.. seninle ortaklık yaptım. tipdördünde kendi şirketini kurduğu zamanlarda beraber kaldık.. yani sizi çok iyi tanıyorum.. Onun için bu kadar net konuşuyorum.. tabiki yanılma payım var.. düşükte olsa..

8:29 ÖS

 

Yorum Gönder

<< Ana Sayfa